Internet przyszłość jest dziś wystawa

Czy widzieliście już trzeci moduł wystawy „Przyszłość jest dziś” w warszawskim Centrum Nauki Kopernik? Niezależnie od tego, czy odpowiedź na to pytanie brzmi „tak”, czy „nie”, możecie skorzystać ze scenariuszy zajęć dotyczących mózgu, bioniki czy ludzkiej bioróżnorodności.
Człowiek przyszłości, przyszłość człowieka

Już od miesiąca w Centrum Nauki Kopernik (CNK) w Warszawie można oglądać kompletną, trzymodułową wystawę „Przyszłość jest dziś”, która pomaga lepiej zrozumieć współczesny świat i zastanowić się nad tym, co być może wydarzy się za 20, 30 lat. Najnowszy moduł „Człowiek 2.0” dotyczy ludzkiego zdrowia, życia i modyfikacji, mających ułatwiać nasze codzienne funkcjonowanie. To dobry temat do dyskusji z uczniami, którą pomogą Wam poprowadzić przygotowane przez ekspertów – w ramach towarzyszącego wystawie programu edukacyjnego – scenariusze zajęć. Sprawdźcie sami!

„Ludzka bioróżnorodność”: scenariusz dla uczniów klas 7–8 szkół podstawowych

Podczas zajęć z tym scenariuszem uczniowie poznają zagadnienia związane z ewolucją człowieka oraz przyczynami różnorodności gatunku ludzkiego. Dowiedzą się, gdzie żyli nasi przodkowie i jak zmieniali się w toku ewolucji, a także pomyślą, dlaczego zamieszkiwanie w różnych regionach świata i przystosowanie do różnych warunków środowiska zwiększa różnice między współczesnymi ludźmi.

Uczestnicy zajęć wezmą udział w zaplanowanych dla nich interaktywnych ćwiczeniach, w których m.in. poznają zasady komunikacji alternatywnej za pomocą obrazków oraz dowiedzą się, z czego składała się tradycyjna dieta Inuitów, a także dlaczego koreańskie poławiaczki pereł nie marzną w zimowym morzu.

Pobierz scenariusz „Ludzka bioróżnorodność”

„Bioniczne kończyny – zrozumieć układ ruchu”: scenariusz dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Lekcja według tego scenariusza przybliży zagadnienia związane z bioniką. Uczniowie zapoznają się z pojęciem bionicznej kończyny, zrozumieją zasady jej działania oraz przyjrzą się bliżej jej funkcjonalnościom.

Uczestnicy zajęć dowiedzą się też, że do tworzenia protez i innych nowoczesnych rozwiązań potrzebna jest gruntowna znajomość anatomii i czynności układu ruchu, w tym w zakresie tkanek mięśniowych i skurczów mięśni. Równie ważna będzie też inna życiowa lekcja: uczniowie przypomną sobie, że dla osób z niepełnosprawnością ruchową możliwość korzystania z zaawansowanych protez jest tak samo ważna, co życzliwe i taktowne zachowanie ze strony osób bez niepełnosprawności.

Pobierz scenariusz „Ludzka bioróżnorodność”

„Instrukcja obsługi mózgu”: scenariusz dla uczniów klas 7–8 szkół podstawowych

Zagadnienia związane ze sposobem prze­kazywania informacji w układzie nerwowym, „hormony szczęścia”, sposoby dbania o swój mózg – to tematy zajęć z proponowanym scenariuszem.

Te pozornie skomplikowane kwestie pozwolą zrozumieć ciekawe ćwiczenia, w których uczniowie będą min. projektować receptory neuroprzekaźników, przygotują notatki graficzne dotyczące serotoniny, dopaminy, oksytocyny i endorfin, a także podyskutują o sposobach poprawiania obniżonego nastroju.

Pobierz scenariusz „Instrukcja obsługi mózgu”

„Rośliny transgeniczne, czyli GMO w służbie człowiekowi”: scenariusz dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Ostatni scenariusz powiązany z trzecim modułem wystawy przybliża tematykę związaną z genetycznie modyfikowanymi roślinami (GMO). Uczniowie poznają historię dostosowywania cech roślin do potrzeb człowieka – od krzyżowania i selekcji osobników z korzystnymi cechami poprzez mutagenezę aż po inżynierię genetyczną. Zapoznają się też z przykładowymi technikami wprowadzania wybranego genu do roślin.

Ważną częścią lekcji będzie też refleksja nad zaletami i potencjalnymi wadami genetycznie modyfikowanych upraw. Wiedzieliście, że według ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia żywność GMO pod kątem bezpieczeństwa nie różni się od konwencjonalnej?

Pobierz scenariusz „Rośliny transgeniczne, czyli GMO w służbie człowiekowi”

O przyszłości z uczniami

Na OSE IT Szkole w zakładce Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś” oraz na stronie CNK możecie znaleźć scenariusze zajęć odnoszące się do dwóch pozostałych modułów wystawy – poruszają zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją (AI), cyfryzacją, robotyzacją, kryzysem klimatycznym i zmianami w środowisku naturalnym.

Scenariusze do modułu „Cyfrowy mózg?”:

Cyfrowy van Gogh (sztuczna inteligencja a sztuka)
Czy czatboty zastąpią człowieka? (roboty, uczenie maszynowe)
Pojazdem autonomicznym w podróż (społecznych aspektów funkcjonowania pojazdów autonomicznych)
Trenerzy maszyn (możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji i jej społecznych zastosowań)
Czy można zaprzyjaźnić się z robotem? (zastosowanie robotów)
Szkoła przyszłości – sztuczna inteligencja w edukacji (szanse i zagrożenia wynikające z zastosowania sztucznej inteligencji w edukacji)
Internet rzeczy jest wszędzie (nowe technologie wykorzystujące sieć internetowe)

Scenariusze do modułu „Misja: Ziemia”:

Po co nam komary? (bioróżnorodność i jej znaczenie dla równowagi ekologicznej naszej planety)
Czy planeta nas wyżywi? (degradacja środowiska naturalnego, zmiany klimatu i głód w kontekście wciąż rosnącej populacji)
Newsy i fake newsy (pseudonaukowe treści dotyczące naszej planety, które można znaleźć w internecie)
Jak nie zginąć w gąszczu informacji? (fake newsy i mechanizmy rządzące ich upowszechnianiem)
Co dwa kółka to nie cztery (nadmierna emisja dwutlenku węgla do atmosfery)
Co nam powie statystyka? (dane statystyczne dotyczące zmian klimatu)
Prawda o klimacie (mechanizmy powstawania efektu cieplarnianego)
Migracje klimatyczne (zależności pomiędzy zmianami a migracjami i nierównymi warunkami życia ludzi)

Więcej informacji o programie oraz wystawie „Przyszłość jest dziś” znajdziecie na stronie kopernik.org.pl.

Program edukacyjny jest częścią kompleksowego projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”. Jest on realizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z Państwowym Instytutem Badawczym NASK oraz Centrum Nauki Kopernik. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje pięć obszarów: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci, programowanie i cyfrową przyszłość.

źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/czlowiek-przyszlosci-przyszlosc-czlowieka