Ten mit ma swoje początki wiele lat temu, gdy dodanie czegokolwiek do Internetu wymagało posiadania wiedzy technicznej. Wzmacnia go wciąż aktualne przyzwyczajenie, że za wszystko co dotyczy „komputerów i Internetu”, odpowiada jeden pracownik.
Biały napis MIT – Dostępnością cyfrową powinien zajmować się „informatyk”. Na czerwonym tle. Poniżej biały napis FAKT – Dostępność cyfrowa to wspólne zadanie. Każdy powinien o nią dbać. gov.pl/dostepnosc-cyfrowa na fioletowym tle.
Tymczasem dziś niemal każdy korzysta z Internetu, a wiele osób jest twórcami internetowymi, publikując choćby wpisy czy filmy w mediach społecznościowych. Nawet jeśli nie jesteśmy redaktorami stron to do Internetu trafiają np. dokumenty elektroniczne czy prezentacje, które tworzymy.
O ile do zaprogramowania dostępnej strony czy aplikacji wciąż potrzebna jest wiedza techniczna, to każdy może dodać opis alternatywny do zdjęcia wrzucanego na Facebooka czy Instagram lub tworzyć śródtytuły w artykułach i dokumentach. To działania proste, niegenerujące dodatkowych kosztów, a wpływające pozytywnie na dostępność cyfrową.
Gra zespołowa
Szczególnie w bardziej złożonych zespołach i przy dużych projektach, jedna osoba niczego nie zrobi sama, nawet jeśli jest ekspertem ds. dostępności. Dostępność cyfrowa jest bowiem „grą zespołową” i każdy ma w niej określone zadanie:
za jakość kodu odpowiada programista,
za odpowiedni kontrast treści do tła, dobór czcionek i czytelność odpowiada projektant,
za uwzględnienie użytkowników z niepełnosprawnościami w testach odpowiada badacz,
za prosty, zrozumiały język treści odpowiada redaktor,
za odpowiedni podział prac w zespole, także tych związanych z dostępnością cyfrową, odpowiada menadżer lub kierownik.
Dostępność cyfrowa wymaga współpracy. Jeśli zadbasz o nią w swoim zakresie, dużo łatwiej będzie ją zapewnić w całym rozwiązaniu cyfrowym.
źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/mit-3–dostepnoscia-cyfrowa-powinien-zajmowac-sie-informatyk