Sprawy urzędowe załatwisz przez komórkę

speed testy
speed testy

Sprawy urzędowe również przez komórkę
21.12.2016

Już wkrótce przez komórkę będzie można zawierać umowy całkowicie cyfrowo. Stanie się tak za sprawą m.in. Mobile Connect – innowacyjnego narzędzia, które zaoferować mają operatorzy telekomunikacyjni. Dzięki inicjatywie Ministerstwa Cyfryzacji i w porozumieniu z operatorami rozwiązanie to pozwoli również na bezpłatne wykorzystanie wspomnianego narzędzia przy realizacji cyfrowych usług oferowanych przez administrację publiczną.

Mobile Connect to rozwiązanie, które po wdrożeniu pozwali na uwierzytelnienie i autoryzację obywateli w systemach administracji publicznej za pomocą telefonu. Dzięki niemu obywatel, który ma komórkę będzie mógł skorzystać z dostępu do portali lub usług on-line za pomocą bezpiecznego indywidualnego hasła (PIN) i tym sposobem np. załatwić sprawę urzędową bez wychodzenia z domu. W administracji publicznej mechanizm Mobile Connect będzie mógł znaleźć zastosowanie m.in. w projekcie wprowadzenia mobilnej wersji dokumentów, nad którym pracuje Ministerstwo Cyfryzacji (dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny auta oraz potwierdzenie polisy OC przez komórkę) oraz w Profilu Zaufanym („eGO”). Co ważne – usługa będzie dostępna dla blisko 100 proc. użytkowników sieci komórkowych – nie będzie przy tym potrzebne połączenie z internetem.

Pilotażowe wdrożenie Mobile Connect nastąpić ma w drugim kwartale 2017 roku, a pełne uruchomienie usługi przez operatorów telefonii komórkowej nastąpi do końca przyszłego roku. Co istotne, w kontaktach obywatela z administracją publiczną oraz służbami mundurowymi usługa będzie bezpłatna.

Porozumienie w sprawie wdrożenia usługi Mobile Connect zawarto w listopadzie br.(link poniżej) Wówczas to minister cyfryzacji Anna Streżyńska, przedstawiciele Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) oraz firm telekomunikacyjnych zobowiązali się do współdziałania na rzecz rozwoju gospodarki elektronicznej. W szczególności dotyczy to upowszechniania e-usług, jakie oferuje administracja publiczna. Współpraca pozwoliła już na zidentyfikowanie podstawowych barier prawnych, jakie ograniczają cyfryzację procesów w administracji publicznej oraz konsumenckich. Dotyczy to również pełnego wykorzystania potencjału, jaki daje mechanizm Mobile Connect. Aby to było możliwe potrzebne jest wprowadzenie pewnych zmian prawnych. W Prawie telekomunikacyjnym powinny się znaleźć odpowiednie zapisy, które umożliwią zawieranie umów w pełni cyfrowo, będą zawierać rozwiązania prokonsumenckie, które ułatwią komunikację z abonentem oraz wprowadzą elementy wspierające cyfryzację procesów administracyjnych i gospodarczych. Tak jak zakłada to rządowy program „Od papierowej do cyfrowej Polski”.

źródło: gov.pl