Zobacz jak zmienił się elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego
14.06.2017
Od 14 czerwca osoby, które czeka w tym roku wymiana dowodu osobistego, mogą skorzystać z zupełnie nowego elektronicznego wniosku o jego wydanie. Większość danych wypełnia się w nim automatycznie, a cała operacja trwa kilka minut.
Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji udostępniły właśnie drugą wersję zmienionego elektronicznego wniosku o wydanie/wymianę dowodu osobistego. Przeszedł on całkowitą metamorfozę. Jest prosty, bardziej intuicyjny, jest bardziej przejrzysty i ma wersję mobilną.
Teraz zawnioskowanie on-line o nowy dowód wymaga wykonania praktycznie tylko trzech kroków. Wszystko trwa zaledwie kilka minut.
Aby skorzystać z nowego formularza, należy wejść na portal Obywatel.gov.pl, kliknąć w baner i zalogować się Profilem Zaufanym (eGo). Jest on niezbędny do złożenia elektronicznego wniosku o nowy dowód. Można go jednak założyć i aktywować bez konieczności wychodzenia z domu, na urządzeniach mobilnych np. z wykorzystaniem bankowości elektronicznej.
Po zalogowaniu przy pomocy Profilu Zaufanego (eGO) obywatel kierowany jest bezpośrednio do wniosku. Musi w nim zaznaczyć tylko powód, z jakiego wnioskuje o wydanie nowego dokumentu, wskazać urząd, w którym chce odebrać nowy dowód oraz załączyć zdjęcie. Reszta danych ładuje się automatycznie. W nowej wersji wniosku dołączone zostało specjalne pole, w którym można się zorientować czy załączone zdjęcie mieści się w określonych ramach. Jeśli nie – trzeba je wymienić na inne.
Można też zobaczyć jak będzie wyglądał awers dowodu. Jeśli zgadzają się dane, wniosek wymaga jedynie podpisania Profilem Zaufanym (eGO) i gotowe.
Cała operacja trwa kilka minut. Nie wymaga wychodzenia z domu i pozwala zaoszczędzić jedną wizytę w urzędzie.
W tym roku wnioski o nowy dowód osobisty składać będzie w sumie 8 milionów obywateli. Ponad 5 milionów osób upływa 10-letni termin ważności ich dotychczasowych dokumentów. Pozostałe 3 mln to osoby, które o nowy dowód będą wnioskować z innych powodów takich jak np. zagubienie, zniszczenie czy kradzież.
W kolejnych miesiącach liczba dokumentów, które tracą ważność kształtuje się następująco (dane w tys.).
Czerwiec – 356
Lipiec – 401
Sierpień – 534
Wrzesień – 601
Październik – 676
Listopad – 552
Grudzień – 435.
W przyszłym roku liczba dowodów, którym upływa ważność sięgnie około 2,5 mln. Nowy wniosek elektroniczny ma ułatwić ten proces nie tylko obywatelom, ale też urzędnikom w gminach.
źródło: gov.pl