Bezpieczni w sieci – w każdym wieku
29.12.2020
O bezpieczeństwie w sieci powinni pamiętać i najmłodsi użytkownicy internetu, i ci najstarsi. Z myślą o obu tych grupach zrealizowaliśmy kampanie, które wygrały konkurs „(Nie)Bezpieczni w sieci”.
Na lewej połowie, na białym tle grafika promująca konkurs (Nie)bezpieczni w sieci – konkurs dla NGO na najlepszą kampanię edukacyjną. Z prawej strony – na górze grafika promująca kampanię „Bądź z innej bajki”, na dole – zdjęcie Barbary Bursztynowicz promującej kampanię „Seniorze – spotkajmy się w sieci”.
Może pamiętacie – w lutym ogłosiliśmy skierowany do organizacji pozarządowych konkurs „(Nie)Bezpieczni w sieci”. Chodziło nam o wybór najlepszej kampanii edukacyjnej związanej z bezpieczeństwem w internecie. W maju poznaliśmy zwycięzców, w wakacje przygotowywaliśmy kampanie i… właśnie wyemitowaliśmy ostatnie materiały. Wszyscy powinni je zobaczyć!
Koniecznie zobaczcie!
Wspólnie z NASK i laureatami konkursu zrealizowaliśmy dwie zwycięskie kampanie. Pierwsza – „Bądź z innej bajki”. Powstała na kanwie pomysłu Stowarzyszenia Góry Kultury i była skierowana do dzieci oraz ich rodziców. Druga – „Seniorze – spotkajmy się w sieci” była pomysłem Fundacji Warszawski Instytut Bankowości.
Kilka miesięcy prac kreatywnych nad koncepcjami i materiałami edukacyjnymi, realizacja nagrań instruktaży w studio, animowanie bajek, przygotowanie broszur i plakatów, a potem ponad miesiąc regularnych emisji w internecie. Poznajcie efekty tej współpracy! I koniecznie pokażcie je swoim bliskim!
– Przygotowane w ramach kampanii materiały są ponadczasowe. W przystępny i bardzo interesujący sposób przedstawiają ważne zagadnienia związane z bezpieczeństwem w sieci. Mamy nadzieję, że skorzysta z nich jeszcze wiele osób – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Każdy rodzic i dziecko powinni zajrzeć do materiałów kampanii „Bądź z innej bajki”, a każdy senior – do kampanii „Seniorze – spotkajmy się w sieci” – dodaje.
Budżet, który przeznaczyliśmy na realizację zwycięskich kampanii to 500 000 zł. Dzięki temu możliwe było nie tylko przygotowanie profesjonalnych materiałów, które powstały we współpracy z ekspertami pracującymi w obu instytucjach (Stowarzyszeniu Góry Kultury i Warszawskim Instytucie Bankowści), ale też zaangażowanie do tych projektów znanych i lubianych osób. W kampanii „Seniorze – spotkajmy się w sieci” wystąpiła aktorka Barbara Bursztynowicz. Narratorem animacji w kampanii „Bądź z innej bajki” została Krystyna Czubówna.
Dla dzieci i rodziców
Zacznijmy od kampanii „Bądź z innej bajki”. Tak jak wspominaliśmy – zrealizowaliśmy ją na bazie koncepcji Stowarzyszenia Góry Kultury. To cztery animacje oparte na znanych wszystkim baśniach.
W kampanii spotykamy więc znane postacie – Czerwonego Kapturka, Śpiącą Królewnę, Królową Śniegu oraz Rybaka i Złotą Rybkę. Nieco inne są jednak ich przygody. Postanowiliśmy przed nimi nowe wyzwania – muszą poradzić sobie z zagrożeniami, które wcale nie są bajkowe, a jak najbardziej realne i współczesne.
- Wspólnie poruszyliśmy takie tematy jak hejt, grooming, patostreamy czy FOMO. Wybraliśmy je nie przez przypadek. To zagrożenia, z którymi coraz częściej spotykają się młodzi użytkownicy internetu.
Internet jest kopalnią wiedzy i rozrywki, jednocześnie nie można zapominać, że jest też źródłem niebezpieczeństw, przed którymi rodzic powinien chronić swoje dziecko. A my podpowiadamy jak to zrobić!
Bajki uzupełniliśmy o dodatkowe materiały:
podcasty, w którym ekspertki NASK dzielą się sposobami radzenia sobie z internetowymi zagrożeniami. Nagrania znajdziecie na większości popularnych platform podcastowych, ale i na naszym kanale na YouTube.
broszury z gotowymi do zastosowania poradami, które można wydrukować i powiesić w domu lub szkole.
Wideo
Nasze animacje zostały już wyświetlone ponad 800 000 razy! Mamy nadzieję, że podbijecie jeszcze te statystyki ?
Celem kampanii było (i jest) uświadomienie rodzicom i opiekunom, że zagrożenia, z którymi dzieci mogą się zetknąć w wirtualnym świecie, są równie prawdziwe jak te pojawiające się w świecie realnym.
Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o naszych innych działaniach związanych z bezpieczeństwem dzieci w internecie, koniecznie zajrzyjcie na stronę www.gov.pl/niezagubdzieckawsieci
Spotkanie z seniorami
Czas na drugą kampanię. Tym razem pomyśleliśmy o najbardziej dojrzałych użytkownikach internetu.
„Seniorze – spotkajmy się w sieci” – to kampania, która powstała na bazie pomysłu Fundacji Warszawski Instytut Bankowości. Przygotowaliśmy ją z myślą o osobach starszych, ale i ich bliskich: dzieciach i wnukach.
Głównymi materiałami kampanii są filmy instruktażowe – tutoriale, w których – wspólnie z Barbarą Bursztynowicz – wyjaśniamy m.in. kluczowe pojęcia i mechanizmy związane z bezpiecznym poruszaniem się w internecie.
Wideo
Filmy instruktażowe wprowadzają do tematyki każdego z poszczególnych zagadnień, a ich rozwinięciem i uzupełnieniem są broszury, które znajdziecie na stronie https://www.gov.pl/seniorze-spotkajmy-sie-w-sieci
Tematy wszystkich pięciu filmów instruktażowych i pięciu broszur zostały dobrane tak, aby pomóc seniorowi zidentyfikować zagrożenia w sieci i wskazać sposoby ich unikania.
Pierwsze trzy tematy to bezpieczne korzystanie z rozrywki i komunikacji w sieci oraz bezpieczne załatwianie różnych spraw online. Kolejne dwa – dotyczą sposobów na zabezpieczenie swoich danych w sieci, a także konkretnych metod oszustów w internecie.
Dzięki takiemu ujęciu, senior może rozpoznać zagrożenie, ale też dowie się, jak sobie z nim poradzić.
– To co było i jest dla nas w tej kampanii najważniejsze to międzypokoleniowa współpraca. Bardzo nam zależy, aby w pomoc seniorom w bezpiecznym korzystaniu z internetu włączały się dzieci i wnuki. To realne wsparcie, szczególnie w dzisiejszych czasach – mówi minister Marek Zagórski.
Jeśli chcecie wiedzieć więcej o naszych działaniach związanych z podnoszeniem kompetencji cyfrowych Polaków, koniecznie zajrzyjcie na www.gov.pl/epolakpotrafi
O projekcie
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.
źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/bezpieczni-w-sieci–w-kazdym-wieku