Bezpieczeństwo w internecie seniorzy

speed testy

speed testy

Bezpieczni w sieci – w każdym wieku

29.12.2020

O bezpieczeństwie w sieci powinni pamiętać i najmłodsi użytkownicy internetu, i ci najstarsi. Z myślą o obu tych grupach zrealizowaliśmy kampanie, które wygrały konkurs „(Nie)Bezpieczni w sieci”.
Na lewej połowie, na białym tle grafika promująca konkurs (Nie)bezpieczni w sieci – konkurs dla NGO na najlepszą kampanię edukacyjną. Z prawej strony – na górze grafika promująca kampanię „Bądź z innej bajki”, na dole – zdjęcie Barbary Bursztynowicz promującej kampanię „Seniorze – spotkajmy się w sieci”.

Może pamiętacie – w lutym ogłosiliśmy skierowany do organizacji pozarządowych konkurs „(Nie)Bezpieczni w sieci”. Chodziło nam o wybór najlepszej kampanii edukacyjnej związanej z bezpieczeństwem w internecie. W maju poznaliśmy zwycięzców, w wakacje przygotowywaliśmy kampanie i… właśnie wyemitowaliśmy ostatnie materiały. Wszyscy powinni je zobaczyć!

Koniecznie zobaczcie!

Wspólnie z NASK i laureatami konkursu zrealizowaliśmy dwie zwycięskie kampanie. Pierwsza – „Bądź z innej bajki”. Powstała na kanwie pomysłu Stowarzyszenia Góry Kultury i była skierowana do dzieci oraz ich rodziców. Druga – „Seniorze – spotkajmy się w sieci” była pomysłem Fundacji Warszawski Instytut Bankowości.

Kilka miesięcy prac kreatywnych nad koncepcjami i materiałami edukacyjnymi, realizacja nagrań instruktaży w studio, animowanie bajek, przygotowanie broszur i plakatów, a potem ponad miesiąc regularnych emisji w internecie. Poznajcie efekty tej współpracy! I koniecznie pokażcie je swoim bliskim!

– Przygotowane w ramach kampanii materiały są ponadczasowe. W przystępny i bardzo interesujący sposób przedstawiają ważne zagadnienia związane z bezpieczeństwem w sieci. Mamy nadzieję, że skorzysta z nich jeszcze wiele osób – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Każdy rodzic i dziecko powinni zajrzeć do materiałów kampanii „Bądź z innej bajki”, a każdy senior – do kampanii „Seniorze – spotkajmy się w sieci” – dodaje.

Budżet, który przeznaczyliśmy na realizację zwycięskich kampanii to 500 000 zł. Dzięki temu możliwe było nie tylko przygotowanie profesjonalnych materiałów, które powstały we współpracy z ekspertami pracującymi w obu instytucjach (Stowarzyszeniu Góry Kultury i Warszawskim Instytucie Bankowści), ale też zaangażowanie do tych projektów znanych i lubianych osób. W kampanii „Seniorze – spotkajmy się w sieci” wystąpiła aktorka Barbara Bursztynowicz. Narratorem animacji w kampanii „Bądź z innej bajki” została Krystyna Czubówna.

Dla dzieci i rodziców

Zacznijmy od kampanii „Bądź z innej bajki”. Tak jak wspominaliśmy – zrealizowaliśmy ją na bazie koncepcji Stowarzyszenia Góry Kultury. To cztery animacje oparte na znanych wszystkim baśniach.

W kampanii spotykamy więc znane postacie – Czerwonego Kapturka, Śpiącą Królewnę, Królową Śniegu oraz Rybaka i Złotą Rybkę. Nieco inne są jednak ich przygody. Postanowiliśmy przed nimi nowe wyzwania – muszą poradzić sobie z zagrożeniami, które wcale nie są bajkowe, a jak najbardziej realne i współczesne.

  • Wspólnie poruszyliśmy takie tematy jak hejt, grooming, patostreamy czy FOMO. Wybraliśmy je nie przez przypadek. To zagrożenia, z którymi coraz częściej spotykają się młodzi użytkownicy internetu.

Internet jest kopalnią wiedzy i rozrywki, jednocześnie nie można zapominać, że jest też źródłem niebezpieczeństw, przed którymi rodzic powinien chronić swoje dziecko. A my podpowiadamy jak to zrobić!

Bajki uzupełniliśmy o dodatkowe materiały:

podcasty, w którym ekspertki NASK dzielą się sposobami radzenia sobie z internetowymi zagrożeniami. Nagrania znajdziecie na większości popularnych platform podcastowych, ale i na naszym kanale na YouTube.
broszury z gotowymi do zastosowania poradami, które można wydrukować i powiesić w domu lub szkole.

Wideo

Nasze animacje zostały już wyświetlone ponad 800 000 razy! Mamy nadzieję, że podbijecie jeszcze te statystyki ?

Celem kampanii było (i jest) uświadomienie rodzicom i opiekunom, że zagrożenia, z którymi dzieci mogą się zetknąć w wirtualnym świecie, są równie prawdziwe jak te pojawiające się w świecie realnym.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o naszych innych działaniach związanych z bezpieczeństwem dzieci w internecie, koniecznie zajrzyjcie na stronę www.gov.pl/niezagubdzieckawsieci

Spotkanie z seniorami

Czas na drugą kampanię. Tym razem pomyśleliśmy o najbardziej dojrzałych użytkownikach internetu.

„Seniorze – spotkajmy się w sieci” – to kampania, która powstała na bazie pomysłu Fundacji Warszawski Instytut Bankowości. Przygotowaliśmy ją z myślą o osobach starszych, ale i ich bliskich: dzieciach i wnukach.

Głównymi materiałami kampanii są filmy instruktażowe – tutoriale, w których – wspólnie z Barbarą Bursztynowicz – wyjaśniamy m.in. kluczowe pojęcia i mechanizmy związane z bezpiecznym poruszaniem się w internecie.
Wideo

Filmy instruktażowe wprowadzają do tematyki każdego z poszczególnych zagadnień, a ich rozwinięciem i uzupełnieniem są broszury, które znajdziecie na stronie https://www.gov.pl/seniorze-spotkajmy-sie-w-sieci

Tematy wszystkich pięciu filmów instruktażowych i pięciu broszur zostały dobrane tak, aby pomóc seniorowi zidentyfikować zagrożenia w sieci i wskazać sposoby ich unikania.

Pierwsze trzy tematy to bezpieczne korzystanie z rozrywki i komunikacji w sieci oraz bezpieczne załatwianie różnych spraw online. Kolejne dwa – dotyczą sposobów na zabezpieczenie swoich danych w sieci, a także konkretnych metod oszustów w internecie.

Dzięki takiemu ujęciu, senior może rozpoznać zagrożenie, ale też dowie się, jak sobie z nim poradzić.

– To co było i jest dla nas w tej kampanii najważniejsze to międzypokoleniowa współpraca. Bardzo nam zależy, aby w pomoc seniorom w bezpiecznym korzystaniu z internetu włączały się dzieci i wnuki. To realne wsparcie, szczególnie w dzisiejszych czasach – mówi minister Marek Zagórski.

Jeśli chcecie wiedzieć więcej o naszych działaniach związanych z podnoszeniem kompetencji cyfrowych Polaków, koniecznie zajrzyjcie na www.gov.pl/epolakpotrafi

O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/bezpieczni-w-sieci–w-kazdym-wieku