Internet wideoweryfikacja zdalna identyfikacja tożsamości
Jeśli świadczysz kwalifikowane usługi zaufania, Twoi klienci mogą potwierdzić swoją tożsamość osobiście lub online. Trwają prace nad wprowadzeniem wideoweryfikacji jako jednej z metod zdalnej identyfikacji tożsamości.
Grafika wektorowa przedstawia proces identyfikacji tożsamości poprzez rozmowę wideo. Na dużym ekranie wiszącym na ścianie widać mężczyznę. Przed ekranem, przy biurku siedzi drugi mężczyzna, który korzysta z laptopa.
Czym są usługi zaufania?
To usługi elektroniczne pozwalające na bezpieczne zawieranie transakcji elektronicznych między obywatelami, konsumentami, podmiotami gospodarczymi oraz administracją publiczną.
Kwalifikowane usługi zaufania to m.in.:
• wydawanie kwalifikowanych certyfikatów podpisów elektronicznych;
• wydawanie kwalifikowanych certyfikatów pieczęci elektronicznej;
• kwalifikowane usług walidacji;
• tworzenie kwalifikowanych elektronicznych znaczników czasu;
• tworzenie kwalifikowanych usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
• tworzenie kwalifikowanych usług uwierzytelniania witryn internetowych.
Wydanie certyfikatu kwalifikowanego umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów równoważne formie pisemnej. To ogromna wygoda. Taki elektroniczny podpis równoważny jest z odręcznym.
Wideoweryfikacja
Przed pandemią, wydawanie certyfikatów kwalifikowanych odbywało się głównie podczas wizyty w urzędzie. Teraz jest to możliwe online, z użyciem kamery internetowej podczas wideospotkania.
Wzrastające zapotrzebowanie na narzędzia zdalnej identyfikacji i zdalnego składania oświadczeń woli generuje wzrost zapotrzebowania na różnego rodzaju usługi zaufania, w tym na usługi związane z wydawaniem kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego i kwalifikowanego certyfikatu pieczęci elektronicznej. Wideoweryfikacja jest metodą, która to ułatwi.
Wideoweryfikacja jest podobna do metody „na miejscu z operatorem”, gdzie obecność osoby fizycznej (subskrybenta usługi) jest realizowana za pomocą zdalnego połączenia internetowego lub innego rodzaju teletransmisji. Operator bierze udział w procesie identyfikacji na żywo, prowadząc z wnioskodawcą dialog w oparciu o udokumentowane instrukcje. Proces ten jest wspierany przez system teleinformatyczny, na który składa się między innymi kamera cyfrowa i mikrofon.
Poniżej publikujemy stanowisko ministra Marka Zagórskiego – pełnomocnika rządu ds. cyberbezpieczeństwa (KPRM) – w sprawie zdalnej identyfikacji tożsamości subskrybentów usług zaufania z dn. 24 maja 2021 r.
źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/stanowisko-pelnomocnika-rzadu-ws-wideoweryfikacji