Profil zaufany podsumowanie e usługi

speed testy

speed testy

E-usługowe podsumowanie stycznia

04.02.2021

W e-usługach bez zmian. Zainteresowanie nimi stale rośnie. W ostatnim miesiącu pobiliśmy kolejne rekordy. Styczeń 2021 r. był drugim najlepszym miesiącem w historii profilu zaufanego!
Grafika wektorowa – mężczyzna siedzi na książkach, na kolanach trzyma laptopa, z którego korzysta. Wokół niego ikony kojarzące się z internetem: koperta, wiadomości.

– W 2021 rok polska e-administracja weszła w świetnym tempie. W porównaniu rok do roku wiele z naszych e-usług odnotowuje dwu-, trzy-, a nawet czterokrotne wzrosty – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Pik profilu

Sprawdziliśmy, jakie sprawy urzędowe w styczniu Polacy najchętniej załatwiali online.

Przede wszystkim bardzo chętnie zakładali profil zaufany (PZ). Od 1 do 31 stycznia 2021 r. zdecydowało się na to 532 281 osób.

– To drugi najlepszy miesięczny wynik w historii profilu zaufanego. W ciągu jednego miesiąca więcej osób założyło PZ tylko w kwietniu ubiegłego roku. Wtedy zrobiło to 602 739 Polaków – mówi minister Marek Zagórski. – Porównując rok do roku – w ostatnim miesiącu założono niemal dwa razy więcej profili zaufanych, niż w styczniu 2020 r. – dodaje.

Patrząc na wyniki dzienne – w pierwszym miesiącu tego roku najwięcej profili założono 15 stycznia. Tego dnia zrobiło to 41 445 osób. Dzień wcześniej – 33 188. Uśredniając – każdego dnia stycznia 2021 r. profil zaufany zakładało ponad 17 tysięcy Polaków!

A jeśli Wy jeszcze nie macie profilu zaufanego – załóżcie już dziś! To proste, w większości przypadków można to załatwić przez internet. W naszym instruktażu podpowiadamy, jak to zrobić. Obejrzyjcie!
Wideo

Mając profil zaufany, dzięki któremu potwierdzicie w internecie swoją tożsamość, e-administracja staje przed Wami otworem. Załatwianie spraw urzędowych staje się łatwiejsze, niż kiedykolwiek.

Pisma, akty i wnioski

A skoro już przy sprawach urzędowych jesteśmy – oto, jakie e-usługi cieszyły się największą popularnością w styczniu tego roku.

Po pierwsze – 352 776 osób dołączyło w styczniu do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami. Po to, by usprawnić realizację spraw i umożliwić szybką komunikację. Jeśli zdecydujemy się dołączyć do RDK, w ważnych dla nas sprawach dostaniemy SMS-a, e-maila lub ktoś z urzędu do nas zadzwoni. Sami widzicie, że warto dołączyć do RDK.

Niespotykany dotąd wzrost odnotowała e-usługa Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego. W styczniu skorzystano z niej 26 914 razy, czyli 4,5 razy więcej niż w styczniu 2020 r.! Wtedy o odpisy aktu stanu cywilnego zawnioskowano online 5938 razy.

Niezmiennie rosnącą popularnością cieszy się też e-usługa Wyślij pismo ogólne. Od 1 do 31 stycznia 2021 r. do urzędów trafiło 173 411 takich elektronicznych pism, czyli prawie trzy razy więcej, niż rok wcześniej.
Wideo

Wraz z nowym rokiem (a może z noworocznym postanowieniem) Polacy częściej niż zwykle wnioskowali online o nowe dowody osobiste. W styczniu zrobiły tak 40 624 osoby, czyli ponad dwa razy więcej, niż rok wcześniej.

W porównaniu ze styczniem 2020 r. – w tym roku o tysiąc osób więcej (3975) zgłosiło przez internet utratę dowodu tożsamości. Najwięcej Polaków – 218 – skorzystało z tej możliwości w poniedziałek 4 stycznia.
Wideo

Niemal trzykrotny wzrost popularności odnotowało też e-usługa Zgłoś urodzenie dziecka. W styczniu tego roku rodzice zarejestrowali online przyjście na świat 13 205 maluchów, rok temu – 4827.
Wideo

Rekord jazdy

Nieustannie świetnie radzą sobie także e-usługi dla kierowców. W tym przypadku liderką jest Historia pojazdu. W styczniu tego roku skorzystano z niej 22 484 100 razy! To niemal 10 milionów więcej, niż przed rokiem!

Od 1 do 31 stycznia polscy kierowcy 793 727 razy sprawdzili online swoje punkty karne. To ponad 12 razy więcej niż rok wcześniej (styczeń 2020 r. – 64 532)! Jak to możliwe? Od 5 grudnia 2020 r. licznik punktów karnych jest dostępny także w naszej aplikacji mObywatel. Jak widać jej użytkownicy polubili tę usługę.

W pierwszym miesiącu tego roku 104 872 razy skorzystano z e-usługi Bezpieczny autobus. To niemal 15 tysięcy więcej niż w styczniu ubiegłego roku.
Wideo

Każdego dnia stycznia 2021 r. średnio 2401 razy zgłaszano online zbycie lub nabycie pojazdu. W sumie – od 1 do 31 stycznia tego roku – z tej e-usługi skorzystano 74 439 razy.

Wszystkie dostępne e-usługi znajdziecie na portalu GOV.pl. W styczniu tego roku odwiedziło go 14 801 988 unikalnych użytkowników. e-Polak potrafi!

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizujemy we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/e-uslugowe-podsumowanie-stycznia