E-usługowe podsumowanie lutego
05.03.2021
Coraz więcej Polaków coraz częściej korzysta z naszych e-usług. Wiemy i doceniamy to nie tylko my, ale i np. ONZ, w której rankingach dotyczących cyfryzacji Polska ostatnio znacznie awansowała. A skoro jesteśmy przy rankingach – oto najpopularniejsze e-usługi lutego.
Grafika wektorowa – dwoje ludzi siedzi w pokoju na kanapie. Kobieta opiera się o mężczyznę, oboje trzymają w rękach i korzystają ze smartfonów. Obok nich, na oparciu kanapy, leży kot. W tle okno, półka z książkami, z lewej strony zielony kwiat doniczkowy.
Na początek jednak – autopromocja. Dwa słowa o polskich awansach w rankingach ONZ.
Cyfrowy awans
Pierwszy to ranking e-administracji. W 2020 roku Polska awansowała w nim o dziewięć miejsc – byliśmy na 33. (na 193 miejsca), jesteśmy na 24. Drugi ranking dotyczy e-partycypacji. On też jest związany z cyfryzacją. W tym rankingu oceniane są innowacyjne działania i procesy, których celem jest zaangażowanie obywateli w procedury administracyjne i podejmowanie decyzji. Tutaj nasz awans jest jeszcze większy. W 2018 roku byliśmy na 31. miejscu, w 2020 r. wskoczyliśmy na 9. (także na 193 miejsca)! Wpływ na oba awanse miały wciąż powiększająca się liczba dostępnych e-usług, ale i na pewno wciąż rosnące zainteresowanie tymi rozwiązaniami.
– Polacy, co obserwujemy od dłuższego czasu, coraz chętniej korzystają z e-administracji, a my wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom i przygotowujemy nowe i nowoczesne e-usługi. Pandemia oczywiście przyspieszyła pewne procesy. Jednak stały i sukcesywny wzrost zainteresowania e-usługami zaczął się wcześniej. Ciężko na to pracowaliśmy i robimy to nadal. Nieustannie i skutecznie przekonujemy Polaków, że warto korzystać z naszych rozwiązań – mówi Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Koniec autopromocji. Czas na dowody rosnącego zainteresowania naszymi e-usługami.
W lutym tego roku profil zaufany (PZ), który jest kluczem do e-usług, założyło 352 473 Polaków. W sumie korzysta już z niego 9 733 246 osób! Dokładnie rok temu PZ miało 5 335 057 Polaków, czyli 4,3 miliona mniej. Dzięki profilowi zaufanemu e-administracja staje przed nami otworem. Z jakich e-usług można dzięki niemu korzystać? Pełną listę znajdziecie na portalu GOV.pl, który w lutym odwiedziło niemal 13 milionów osób.
Jeśli nie macie jeszcze profilu zaufanego – załóżcie go już dziś. To nic trudnego, ani czasochłonnego – sprawdźcie.
Wideo
Duże wzrosty
A jakie e-usługi cieszyły się największą popularnością w drugim miesiącu tego roku? W kategorii – liczebność króluje (jak zwykle) e-usługa Historia Pojazdu. W lutym skorzystano z niej 21 676 699 razy, czyli niemal dwa razy więcej niż rok wcześniej.
W kategorii największy wzrost liderką jest Sprawdź swoje punkty karne. W lutym Polacy skorzystali z niej 690 107 razy. To – uwaga, uwaga – o ponad 10 razy więcej niż w lutym 2020 r. (62 799). Co miało wpływ na taki wzrost? Na pewno to, że tę e-usługę od 5 grudnia 2020 r. można znaleźć nie tylko na GOV.pl, ale i w naszej aplikacji mObywatel.
Pięciokrotny wzrost – porównując rok do roku – odnotowała e-usługa Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego. W lutym 2020 r. Polacy skorzystali z niej 5779 razy, w lutym tego roku – 26 560.
Coraz większą popularnością cieszy się także e-meldunek, czyli e-usługa umożliwiająca zameldowanie i wymeldowanie się przez internet. Tutaj mamy czterokrotny wzrost. Rok temu w lutym skorzystano z niej 6319 razy, w tym roku – 23 140.
Czas na trzykrotne wzrosty, a takie odnotowały dwie e-usługi. Pierwsza to Zgłoś urodzenie dziecka. W lutym 2020 r. rodzice skorzystali z niej 4024 razy, w tym roku – 13 151. Druga to Wyślij pismo ogólne. W drugim miesiącu ubiegłego roku Polacy wysłali do urzędów 58 257 elektronicznych pism. W tym roku – 168 522, co oznacza, że każdego spośród 28 dni lutego do urzędów trafiało średnio 6018 pism ogólnych.
Wideo
Kierunek: w górę
Ponad dwa razy więcej Polaków – porównując rok do roku – złożyło przez internet wniosek o dowód osobisty. W lutym 2020 r. zrobiło tak 15 960 Polaków. W lutym 2021 r. – 38 165! Aby złożyć online wniosek o nowy dokument tożsamości wystarczy skorzystać z e-usługi Uzyskaj dowód osobisty.
Jeśli wiesz, że Twój dowód niebawem straci ważność – nie zwlekaj, skorzystaj z tej możliwości. Za kilka miesięcy (dokładnie od 2 sierpnia), w związku z wejściem w życie nowych unijnych przepisów, już jej nie będzie.
Wracając do e-usługowego podsumowanie lutego – podobnym osiągnięciem, czyli ponad dwukrotnym wzrostem, może pochwalić się także e-usługa Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu. Rok temu w lutym Polacy skorzystali z niej 36 522 razy, w tym roku – 75 848.
Prawie dwa razy więcej – niż rok temu – osób zgłosiło przez internet utratę dowodu osobistego. W drugim miesiącu tego roku z e-usługi Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego skorzystało 4430 osób. Rok temu w tym samym czasie – 2545.
Sprawy urzędowe przez internet? e-Polak potrafi!
O projekcie
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez KPRM (wcześniej Ministerstwo Cyfryzacji) we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.
źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/e-uslugowe-podsumowanie-lutego