Internet czytelna struktura dokuementu

internet prędkość

internet prędkość

Internet czytelna struktura dokuementu

Podstawą czytelności tekstu jest jego podział na akapity i na logiczne części ze śródtytułami. To nie tylko kwestia wyglądu dokumentu. Odpowiednio przygotowane śródtytuły są potrzebne osobom, które korzystają z czytników ekranu np. osobom niewidomym. Są dla nich jednym z kluczowych sposobów szybkiej nawigacji po dokumencie. Użytkownicy nie muszą go całego czytać, aby łatwo zorientować się w treści i odnaleźć interesujący fragment.
Czytelna struktura dokumentu

Przydatne dla każdego

Śródtytuły i akapity ułatwiają czytanie tekstu i orientowanie się w nim każdemu. Jeśli wykonasz śródtytuły w odpowiedni sposób – i nadasz im odpowiednie poziomy nagłówkowe (style) – zyskasz więcej możliwości. Z tak przygotowanych śródtytułów automatycznie wygenerujesz spis treści dokumentu czy wykonasz zakładki w dokumencie, które umożliwiają szybkie przewijanie treści.

Jak tworzyć czytelną strukturę dokumentu?

Dziel tekst na akapity – stosuj zasadę: jedna myśl to jeden akapit.
Dłuższe teksty dziel na mniejsze, logiczne części i nadawaj im śródtytuły. Wyobraź sobie to jak tytuły rozdziałów i podrozdziałów w książce.
Zawsze używaj odpowiednich narzędzi do tworzenia śródtytułów (w programie MS Word służą do tego style: Nagłówek 1, Nagłówek 2 itd.). Jeśli wyróżnisz tytuły tylko wizualnie (np. poprzez ręczne pogrubienie i powiększenie czcionki), ale bez określenia stylu, to nie skorzystają z nich osoby, które używają czytników ekranu np. osoby niewidome.
Zwyczajowo nagłówek poziomu 1 jest tylko jeden i powinien być tytułem dokumentu. Przykładowy schemat struktury z nagłówkami:

Tytuł dokumentu to nagłówek poziomu 1

Wstęp to nagłówek poziomu 2

Rozdział 1 to nagłówek poziomu 2

Podrozdział 1.1 to nagłówek poziomu 3

Podrozdział 1.2 to nagłówek poziomu 3

Rozdział 2 to nagłówek poziomu 2

Itd.
Czytelna struktura w MS WORD

To prostsze niż myślisz!

W programie MS Word funkcja ustawiania styli jest w pasku narzędzi głównych. Dzięki temu możesz bardzo łatwo z niej korzystać.

Dla akapitów stosuj styl Normalny – najczęściej jest on domyślnie wybrany dla tekstu i nie musisz niczego zmieniać.
Dla śródtytułów stosuj odpowiedni poziom stylu nagłówka
Wstaw kursor w akapicie, który będzie np. Nagłówkiem 1, czyli tytułem dokumentu.
W pasku narzędzi (wstążka u góry strony) – otwórz Narzędzia główne i wybierz w zakładce Style: Nagłówek 1.

Możesz też kliknąć wybrany akapit prawym przyciskiem myszy, wybrać Style i potrzebny poziom nagłówka.

Możesz zmodyfikować wygląd każdego ze styli. Pamiętaj tylko o logice np. aby wielkość śródtytułów odpowiadała ich hierarchii w tekście. Aby zmodyfikować styl:

Wstaw kursor w modyfikowanym akapicie, np. w akapicie o stylu Nagłówek 1.
Wybierz w pasku narzędzi NARZĘDZIA GŁÓWNE,
W zakładce Style rozwiń strzałę w dolnym prawym narożniku. Znajdź styl zmienianego akapitu: jest w ramce. Wybierz go kursorem i rozwiń strzałkę, która pojawi się przy nim z prawej strony. Wybierz: Modyfikuj. Gdy wprowadzisz potrzebne ustawienia, zatwierdź je przyciskiem OK.

źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/czytelna-struktura-dokumentu