Zgłoś utratę dowodu osobistego – start poprawionej e-usługi
25.09.2017
Ponad pół miliona Polaków zgłasza rocznie utratę, zaginięcie lub zniszczenie dowodu osobistego. Od dziś mogą w wygodny sposób zrobić to online, bez udawania się do urzędu. Wszystkie formalności załatwią z domu – wygodnie, szybko i bezpiecznie. Nowy formularz jest bardziej intuicyjny, a dane zaciągają się do niego automatycznie.
Utrata dowodu grafika
Pół miliona, to tak jakby wszyscy mieszkańcy miasta takiego jak Poznań lub Gdańsk nagle stracili swoje dowody osobiste. W jaki sposób tracimy je najczęściej? Jako powód unieważnienia dowodu osobistego w 2016 r. Polacy podawali najczęściej: jego utratę (393 000), zniszczenie (119 000), reklamację (14 000). Urzędy otrzymują również 9 000 dowodów znalezionych przez inne osoby. W 53 000 przypadków Polacy podają inne przyczyny. Jak pokazują statystyki do utraty dowodu osobistego dochodziło najczęściej w sierpniu i wrześniu, a najrzadziej w pierwszym kwartale roku.
Liczba zarejestrowanych zdarzeń dotyczących utraty dowodu osobistego w 2016 r.
Styczeń
28 980
Luty
29 880
Marzec
29 660
Kwiecień
30 200
Maj
32 060
Czerwiec
35 680
Lipiec
35 550
Sierpień
40 160
Wrzesień
37 630
Październik
32 950
Listopad
30 250
Grudzień
30 600
RAZEM
ok. 393 000
Liczba zarejestrowanych zdarzeń dotyczących utraty dowodu osobistego w 2017 r.
Styczeń
31 190
Luty
27 180
Marzec
30 180
Kwiecień
26 960
Maj
32 830
Czerwiec
34 560
Lipiec
36 280
Sierpień
38 020
RAZEM
ok. 257 000
Od teraz, by dokonać zgłoszenia utraty dowodu osobistego wystarczy wejść na stronę Obywatel.gov.pl, wypełnić prosty formularz i podpisać go Profilem Zaufanym. Status unieważnienia dowodu jest do sprawdzenia online. Elektronicznie można również złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu. Warto pamiętać, by mieć pod ręką odpowiednie zdjęcie. Następnie należy wypełnić formularz i podpisać go Profilem Zaufanym. Jeśli ktoś nie ma Profilu Zaufanego, a chce skorzystać z tej oraz innych e-usług oferowanych przez państwo, może go teraz szybko i łatwo potwierdzić z wykorzystaniem bankowości elektronicznej. Profil Zaufany można również potwierdzić osobiście w urzędzie.
O czym warto jeszcze pamiętać? Utratę dowodu należy zgłosić również w banku, a ewentualną kradzież – także na policji. Warto to zrobić, bo takie działanie zabezpiecza nas przed ewentualnym wykorzystaniem naszego dokumentu przez kogoś nieuczciwego.
źródło: gov.pl